سنسور دود

سنسور دود چیست و چگونه کار می کنند؟

سنسور دود یا دتکتور دود یک وسیله الکترونیکی حفاظت از حریق است که به طور خودکار وجود دود را به عنوان نشانه کلیدی آتش سوزی حس می کند و به ساکنان ساختمان هشدار می دهد. بنابراین هنگامی که به محافظت از خانه خود در برابر آتش فکر می کنید، سنسور گرما و حرارت را فراموش کنید.فقط سنسور دود می تواند کار آمد تر باشد.سنسور دود حضور گرمای شدید، دود و آتش را سریعتر از یک سنسورگرما حس می کنند. و آنها در تشخیص آتش سوزی در منازل مسکونی بسیار مؤثرتر بوده اند.





تفاوت سنسور دود و حرارتی

قدیمی ترین نوع دستگاه تشخیص حریق، سنسورحرارت است. این به سادگی با یک عنصر تشخیص در داخل دستگاه کار می کند که با رسیدن به دمای ثابت یا افزایش شدید دما فعال می شود.سنسور های حرارتی ممکن است ایده آل باشند فقط در صورتی که، سرعت در تشخیص دود و آتش بسیار نگران کننده نباشد، یا اگر فضا کوچک و محدود باشد که احتمال وقوع آتش سوزی سریع و با حرارت بالا وجود دارد. اگر سنسور دود در خانه خود نصب نکرده اید، حتما آن را تهیه کنید. اگر هم از قبل دارید، مطمئن شوید که سالم هستند و باتری‌ها ی آنها تمام نشده باشند.

انواع سنسور دود کدام است ؟

1-سنسور دود یونیزاسیون

این سنسور دود در برابر آتش و شعله های آتش سریع و خشمگین بسیار واکنش نشان می دهند. آنها حاوی مقدار کمی ماده رادیواکتیو هستند که از بین دو صفحه باردار الکتریکی عبور می کند که یک محفظه یونیزاسیون ایجاد می کند. این پیکربندی هوا را یونیزه می کند و جریانی را ایجاد می کند که بین صفحات جریان می یابد. اگر دود وارد آن فضا شود، ذرات آلفا را جذب کرده و فرآیند یونیزاسیون را مختل می کند که باعث کاهش جریان و فعال شدن زنگ هشدار می شود.

2-سنسور دود فوتوالکتریک

این نوع سنسور ها معمولاً به دود بهتر پاسخ می دهند - اساساً آتش سوزی هایی که با یک دوره طولانی دود شروع می شوند. آلارم فوتوالکتریک با استفاده از حسگر فوتوالکتریک و منبع نور کار می کند. هنگامی که دود وارد محفظه می شود و از مسیر پرتو نور عبور می کند، نور توسط ذرات دود پراکنده می شود و آن را به سمت سنسور هدایت می کند که به نوبه خود باعث ایجاد زنگ هشدار می شود.


ُسنسور دود چیست؟

مزایای داشتن سنسور دود در خانه شما

اگر خانه یا ساختمان شما دارای سنسور دود باشد، خطر تلف شدن در آتش 55 درصد کمتر است.

از هر پنج مورد مرگ ناشی از آتش سوزی در خانه، سه مورد در خانه‌های بدون سنسور دود رخ می‌دهد. سالانه بیش از 3700 نفر در آتش سوزی جان خود را از دست می دهند.

همیشه هشدار دود را روی سقف یا روی دیوار نزدیک سقف قرار دهید.

سنسور دود خود را هر ماه تست کنید و در صورت نیاز باتری های آن را تعویض کنید.

گاهی اوقات سنسور های دود می توانند فوق العاده حساس بوده و آزاردهنده شوند. سوزاندن غذا یا نان تست ممکن است آنها را تحریک کند. اما به جای اینکه آن را به عنوان یک مزاحم تلقی کنید، به مواردی مانند اجرای آزمایشی برای ایمنی نگاه کنید.


سنسور پنجره

کجاها باید سنسور دود نصب کرد؟

طبق NFPA، سنسور های دود باید در محل های زیر نصب شوند:

داخل هر اتاق خواب،

خارج از هر محل خواب، و

در هر سطح از خانه

اگر سنسورهای دود را به عنوان بخشی از یک عضو از دزدگیر اماکن نصب کنید، می‌توانند به پنل مرکزی دزدگیر متصل شوند تا زمانی که سنسور دود آتش سوزی را تشخیص داد آژیر دزدگیر نیز به صدا درآید. اعلان ها از طریق پنل به گوشی همراه شما نیز ارسال میگردد.


دزدگیر اماکن پیشرفته آیملز

سنسور دود بیسیم آیملز

مزایای خرید دزدگیر بیسیم

ستاره غیر فعالستاره غیر فعالستاره غیر فعالستاره غیر فعالستاره غیر فعال